donderdag 28 maart 2024

personal4

Artikelindex

Het conflict in Vijf tussen de desoriënterende tegenstelling van wie ik ben enerzijds en de 'natuurlijke' culturele repressie anderzijds levert de energie die nodig is om aan de gesloten inrichting van Vier te ontsnappen. Leve het conflict! Cultuur kan niet buiten de natuur bestaan, is in zichzelf een afdruk van natuur. De staat, de cultuur evolueert ook en is in die zin een manifestatie van de zelfde paradox..

De afstand tussen 3 (groei) en 4 (vorm) lijkt onoverbrugbaar. Dankzij het menselijk vernuft is er in een dimensie van hogere- en abstractere aard toch zo een brug gevonden. In deze Tweede Macht vond Pythagoras een constructie waarmee paradox als het ware tot de orde geroepen kon worden.

De stelling van Pythagoras in getallen zegt: (3x3=9)+(4x4=16)=(5x5=25).

Als we alles wat we ooit hebben aangenomen over de Natuur onderzoeken in alles wat we in cultuur tot uitdrukking hebben gebracht dan krijgen we een verrassende uitkomst. De Tarot, het orakel in het algemeen, gaat over de binnenwereld. Innerlijke controle (4) over de innerlijke natuur (3) leidt tot een innerlijke ervaring, die wat de Hierophant betreft behoort tot dat metafysische domein waarin we bewustzijn zoeken en vinden van de spirituele dimensie (5).

De mens als kroon van de natuur valt hier samen met spiritualiteit als kroon van de mens. Kennelijk zijn onze opvattingen over natuur en cultuur zo misleidend en beperkend dat in onze pogingen daaraan te ontsnappen er energie vrijkomt die ons een blik vergunt op de unieke eigen identiteit. Energie en licht lijken wel wat op elkaar.

De Verlichting waar de Westerse wereld zo prat op gaat heeft haar ontstaan vooral ook te danken aan het bijeenbrengen van concepten als de Nobele Wilde (vrijheid) en sociaal contract (gebondenheid).

Spiritualiteit is hetgeen waar het in de oproep van het orakel, ‘Mens ken U zelve' om gaat. En het is zeker waar dat symboliek geen onderscheid maakt tussen natuurlijke- en abstracte beelden.

De meester die ik zoek is de meester in mij zelf die de vooroordelen, rationalisaties en compromissen van mijn afkomst en omgeving niet accepteert en die een persoonlijker menging eist. Een menging tenslotte die een naadloze kopie blijkt te zijn van mijn innerlijke natuur en wereldbeeld.

Pythagoras lijkt wel op de verpersoonlijking van deze Vijf. Het ontbreken van duidelijke grenzen tussen rationaliteit en mystiek of tussen magie en wetenschap brengt verlichting waar voorheen duisternis heerste. De ‘Gouden Verzen' geven mijn inziens een beeld van de man die minstens zo intrigerend is als zijn mathematische uitwijdingen, maar dat kan toegeschreven worden aan mijn geringe kennis.

Als we het zelfbeeld te buiten gaan ontsnappen we aan de controle die dat beeld in stand hield. Het boek, dit boek moet steeds weer herschreven worden.

Vrijheid wordt binnen het collectieve denken geassocieerd met anarchisme en chaos. De nobele wilde heeft daar een zware prijs betaald.

Wat tot macht komt wenst machtig te blijven maar ontkomt niet aan de tegenstrijdige eis haar belagers te voeden. De onderdrukker leeft bij de gratie van een veelvuldig voorkomend talent in de collectieve mens zich te laten onderdrukken.

Het systeem onderhoudt zichzelf waar de onderdrukten hun onlustgevoelens sublimeren tot nog grotere inspanningen de onderdrukker op zijn wenken te bedienen.

Je moet tenslotte wat over hebben voor je consumptie, voor de droom dat meer meer is dan minder, voor het wenkende geluk dat zich altijd om de volgende hoek ophoudt!

Het verlangen naar kennis van de wereld, het verlangen naar zelfkennis wordt gevangen in een netwerk van idolen. Zolang je je aan de code houdt van je idool of je ideologie is er voor jou nog wel een plaatsje in de wereld, zoals vroegere stamleden in de aanvaarding van totem en taboe tot volwassenheid en medeverantwoordelijkheid werden toegelaten.

Was de Keizer degene die gezag had over leven en dood (4 is ook 13 de Dood), dan is het de Hiërophant die gezag heeft over het onderscheid tussen totem en taboe.

Ideologieën, net als goden, mogen zich verheugen in wisselende populariteit. Het ene moment zijn de Maangodinnen totem, het andere moment zijn het Zonnegoden die de macht van de verbeelding veroveren, waarna alle Maangodinnen tot demonen worden verklaard en verzegeld worden met een onwrikbaar taboe.

Kennis in Vijf heet ideologie. De manipulatie van al die potentiële individuen, de manipulatie van de menselijke massa vindt plaats via de zintuigen. Wij zijn ommuurd met taal, definities en beelden van beelden van beelden.

Het onschuldige in mij kijkt met frisse ogen naar de wereld en wordt niet goed van hypocrisie, gelegaliseerde liefdeloosheid en onrechtvaardigheden in wet en contract. Wantoestanden waarvan zij die er van profiteren beweren dat zij ons heil bevorderen, dat de veiligheid van de natie ervan afhangt, dat de economie het vereist enz.

Zouden we wat nieuwsgieriger zijn naar bedeling en manipulatie van totem en taboe en de achtergronden (lees belangen) wat meer zouden blootleggen dan zou de relatie tussen weten en geweten een stuk inzichtelijker worden.

We moeten ons niet vergissen in het zogenaamde seculiere karakter van onze verlichte moderne samenleving. In de strijd tussen normen en waarden hebben regeringen en instituties de intrinsieke rol van Paus of Hiërophant al lang overgenomen.

Wij werken ons steeds weer naar doelen toe zonder ons af te vragen wie dat doel heeft gesteld.

De belangrijkste ideologie in onze tijd lijkt de afwijzing van ideologie te zijn. Marxisme, socialisme of utopisme zijn bij de vuilnisbak gezet. Dat het ‘succesvolle' neoliberalisme ook een ideologie is schijnt zelfs ontwikkelde politici te ontgaan. In de Europese Grondwet wordt volop ruimte geboden aan deze door mij verwenste ideologie, en wordt de vrije markt niet alleen zalig verklaard maar ook opgelegd aan alle deelnemende leden.

Ideologieën zijn fantasieën, en fantasieën moeten nooit verward worden met de werkelijkheid. Vertel dat echter onze Europarlementariërs maar!

Geloof of zingeving, net als een hypothese, hoopt dat er meer is dan we denken te weten, dat we groter zijn dan aangenomen. Dit is een volstrekt legitieme gedachte voor alles wat groeit en zich ontwikkelt. Als hypothese echter de kans krijgt axioma te worden dan is het oppassen geblazen.

Ideologieën, net als godsdiensten en sekten, geven vorm aan de menselijke behoefte in een gedeeld geloof.

Identificatie met iets dat niet noodzakelijk in de zogenaamde werkelijke wereld bestaat legt de grondslag voor filosofie, religie en wetenschap maar is in essentie een ingang tot onze Geest. Zelfs mijn wanhoop over de abjecte staat van het collectieve deel van ons bewustzijn heeft te maken met een geloof dat het ook anders kan, en moet uiteindelijk ook voor mij die ingang vrij maken.

Wat ik moet leren is ik-zeggen onder alle omstandigheden. Weten maakt deel uit van onze inspanning te overleven en heeft met controle te maken, geweten is het product van het transcenderende ik. Een ons welbekende mythologische held zei: "Doe als ik". Hoe meer ik mij aan het ik houd hoe meer dat ik zich kan ontwikkelen naar een transformatiepunt waar het ik als een bovenpersoonlijk, een gedeeld principe ervaren kan worden. Je kunt dat ook het punt noemen waar ‘het ik' als archetype ervaren kan worden.

Als ik weer weet dat ik nooit echt uit de eenheid ben gevallen kost het minder moeite me de eenheid met wereld, vriend en vijand voor te stellen. Het wordt ook makkelijker om in fragmenten de totaliteit te herkennen en te dienen. Wat goed is voor het al is goed voor alle ikken. Bij het ontbreken van totale consensus mag er aan de legitimiteit van meerderheidsbesluiten getwijfeld worden. De orde die Democratie schijnt te genereren zou om die reden een beperkte toekomst toegedicht kunnen worden. Individuele waarden ontwikkelen zich niet in dienst van welke ideologie dan ook, maar vanuit innerlijke noodzaak. Het blijft oppassen geblazen: mijn kritische opvattingen over de verhouding tussen ik en collectiviteit kunnen makkelijk uitgelegd worden als anarchisme. Met aanhangers van deze ideologie is het niet altijd goed afgelopen.

Omdat we weinig ervaring hebben met een mens die de tegenstelling tussen collectiviteit en individualiteit heeft opgeheven is het moeilijk voorstelbaar welke vormen van bestuur en zelfbestuur daar bij horen. Als Internet en mobiele telefonie symptomen zijn van onze behoefte elkaar beter te leren kennen en beter gekend te worden, dan kunnen deze fenomenen beschouwd worden als een beweging in de richting van een grotere empathie.

Mary Robinson, de sympathieke VN Hoge Commissaris voor de Mensenrechten  heeft ooit in een rede gepleit voor de versmelting van de idee van Liefde met die van de Politiek. Dit, lijkt me, is het perfecte voorbeeld van een ontwikkeling die uitsluitend gevoed kan worden door de ontwikkeling van individualiteit, hetgeen iets heel anders is dan een egocentrisme waarin iedereen tegenover elkaar komt te staan.

Een pauw kan slechts met eigen kleuren pronken. Dat Vijf voortdurend met andermans veren pronkt valt buiten zijn bewustzijn. Om onze kleuren te leren kennen moeten we ons identificeren met onze mythen.

Door onze Goden en Helden te leren kennen leren we waar onze dromen vandaan komen en hoe die dromen ons gedrag en onze realiteit voorspellen. Wij moeten niet toestaan dat onze mythen tot apekool worden verpraat door kerken en politici.

Als ik door de propaganda heenkijk vind ik dat eigen ervaring de uitleggerij van anderen niet nodig heeft.

Elke cultuur is een bepaalde uitdrukkingswijze van een zelfde centraal punt dat soms heel esoterisch de eeuwige en ondeelbare waarheid wordt genoemd.

De Goden en onze mythen kunnen zich niet onzichtbaar maken in wat ze aan scheppingen hebben voortgebracht.

Als 5 de 3 uitbreidt tot 8 en we beschouwen 5 als de onzichtbare kant van de natuur (3), dan kan ik de aura vergelijken met het punt van oorsprong. Na het verlies van een been voelen we nog steeds fantoom pijn. Helderzienden merken op dat het verloren been nog steeds aanwezig is in het beeld van de aura.

Zie ik op grond van bovenstaande de aura als het origineel en het biologische lichaam als een kopie, dan vraag ik me af of we bij toenemende kennis niet in staat zullen zijn een nieuw been aan te laten groeien zonder ingewikkelde stamcellen, zonder genetische-, kloon- of transplantatietechnieken..

Ook al is dit slechts een schone fantasie, ze richt toch de aandacht op de relatie tussen het lichaam en haar fijnstoffelijke tegenkant.

De hand, een andere symbolische uitdrukking van Vijf, waarin een oog is getekend, staat voor helderziendheid. Als ook onze 5 zintuigen kopieën zijn van zeg maar aurazintuigen, dan zou bij intensivering van deze relatie zintuiglijke waarneming harmonisch en beheerst uitgebreid kunnen worden tot bovenzintuiglijke waarneming.

Als het vermoeden dat we meer zijn dan onze traditie ons wil doen geloven leidt tot meer aandacht voor zintuigontwikkeling, dan zouden we wel eens een heel mooi antwoord gevonden kunnen hebben op een bijna misdadig- of in elk geval erg eenzijdig materialisme. Vooral de hand die al zo lang te boek staat als een receptor en zender van genezende energieën zou voor verrassingen kunnen zorgen.

Voortdurende zelfgekozen bewustzijnsuitbreiding is mijn eerstgeboorterecht en plaatst mij op de weg van mijn persoonlijk en unieke evolutie. Laat mijn ja altijd een ja zijn en mijn nee altijd een nee. Precies zoals ik het voel. Laat mijn ja zijn als het lied van een nachtegaal voor het raam van de geliefde. Laat mijn nee zijn als een zwaard dat afrekent met de draak van mijn angsten

Ja en nee zijn uniek persoonlijke expressies. Om 5 te begrijpen is het nodig in te zien dat het vermogen om me middels een persoonlijk bewustzijn afgezonderd te weten van al het andere nu juist een manier is om te leren wat het betekent samen een zijn . Dit geeft aan de menselijke dynamiek een veelkoppige en zeer veelzijdige invalshoek.

De essentie van 5, de essentie van religie.

In het gebed zit de aanname dat er iets bestaat dat een flink stuk groter is of machtiger dan het beeld dat we van ons zelf of van de werkelijkheid hebben. God help me. Waarom zou God mij moeten helpen terwijl er zo velen zijn die er slechter aan toe zijn of er anderszins meer aanspraak op kunnen maken. Ego steekt in 5 fors zijn kop op, maar wordt er ook direct gerelativeerd. Mijn gebeden worden gelukkig zelden verhoord.

Ideologie of religie is als 1+4, een toegevoegde waarde aan onze opvatting van de werkelijkheid. Ze is hoe dan ook een eerste opstap naar individualisering.

De Magiër staat voor zijn geschapen realiteit. Daarin zal hij zijn verdere kunstwerken moeten volbrengen. Alle religies die God ergens anders plaatsen dan in de eigen keuzes en levenservaring, hebben lachspiegels geplaatst. Hoe ik er uit zie, dat kunstwerk kan alleen maar door mij zelf worden onthuld.

Concentratie moet mee groeien om de hogere percepties een goede doorgang te bieden.

In welke taal dan ook, oud of nieuw, exotisch of inheems, de laatste letter van de 5 is fonetisch gelijk aan de eerste letter van 4.

Als de ontwikkelingen die 5 mogelijk maakt niet gedragen wordt door perfecte aandacht en concentratie dan komt de regressie (crisis) vanzelf en worden we weer ingeklemd door de tegenstellingen, net zolang tot we weer willen luisteren naar het gefluister van ons hart.

Joachim Bunders 

 

Vervolg: Vallen in getallen hoofdstuk 6: De Geliefden 

 

Partij voor de Liefde

Home - Partij voor de Liefde

28 maart 2024

Bilingual (English & Dutch) website of the international visionary social political movement and Party for Love Governance inspired by Saint Germain of The Great White Brotherhood. - Tweetalige website van de Partij voor de Liefde, een politieke beweging en partij voor de Gouden Eeuw van Aquarius

We hebben 458 gasten en geen leden online

zoeken

Ander Nieuws +